Zdrowe odżywianie, jak zacząć ?

 

Zdrowe odżywianie, jak zacząć?
Zdrowy styl życia

Chcesz zacząć zdrowo się odżywiać ale nie wiesz jak się za to zabrać? Zastanawiasz się czy w ogóle warto się poświęcać? Jeśli tak, to zapraszam do mojego wpisu: Zdrowe odżywianie, jak zacząć?

 

Czym w ogóle jest zdrowe odżywianie? Zacznę może od wyjaśnienia czym jest dla mnie zdrowe jedzenie. Przede wszystkim jest to stronienie od wysoko przetworzonych produktów, zbilansowane, pełne warzyw posiłki, nie głodzenie się. Czerpanie radości z jedzenia. Dla mnie jedzenie nie powinno być tylko zdrowe, ale również smaczne.

 

Dlaczego zdrowe odżywianie jest takie ważne?

Mam wrażenie, że od kilku lat panuje moda na bycie „fit” oraz na wszelkiego rodzaju diety, wegańska, low carb, białkowa, paleo, witariańska itp. Tak naprawdę nie wiadomo czy jest to chwilowa moda, czy może świadomość ludzi na ten temat zdecydowanie wzrosła. To chyba nie jest ważne, liczy się to, iż coraz większa liczba osób, odżywia się świadomie i jest na ten temat coraz głośniej. Jest też spora część osób, dla których dbanie o to co zjada, jest całkiem obojętne, lub po prostu brak im wiedzy na ten temat.

Jesteś tym co jesz. Podpisuję się pod tym zdaniem całą sobą. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ogromny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie ma odpowiednia dieta. Wszystkie choroby cywilizacyjne takie jak: miażdżyca, wysokie ciśnienie, choroby wieńcowe, zawały, cukrzyca a nawet nowotwór, w większości powodowane są przez nasz styl życia. Sami pracujemy  na to, by w bliższej lub dalszej przyszłości zachorować na jedną z nich.

Jeśli chcemy cieszyć się zdrowiem do późnych lat naszego życia, musimy zacząć już teraz dbać o to, co ląduje na naszym talerzu. Mamy piękne samochody, o które dbamy, piękne i zadbane domy, pielęgnujemy nasze ciało od zewnątrz, a najważniejsze jest to co w środku. Wrzucamy byle jakie jedzenie do naszego żołądka, mam wrażenie, że ludzie wolą się ładniej ubrać niż kupić dobrej jakości żywność. Najwyższa pora to zmienić.

Ja, czytając dawno temu tego typu wypowiedzi myślałam, co on/ona wie to jakieś bzdury, nie zdawałam sobie sprawy jak ważne jest by zdrowo jeść!

Nie mogę patrzeć na jedzenie lądujące na większości polskich stołów. Ociekające tłuszczem mięsa, najczęściej wieprzowina, ogromne ilości białego cukru, biały, pusty chleb, znikoma ilość warzyw co najwyżej w postaci np. mizerii. Najgorsze jest to, że taki styl odżywiania jest przekazywany dzieciom, parówka lub słodkie płatki z mlekiem na śniadanie to standard w większości domów. Jak dla mnie żywieniowa tragedia. Oczywiście nikogo jeszcze nie zabił od czasu, do czasu do czasu kawałek tortu czy hamburger z Maca, ale ważne jest, by na co dzień wybierać zdrowe i wartościowe produkty, które nas odżywiają i dają energię do działania.

Musimy zdać sobie sprawę, że zdrowa żywność w wielu przypadkach może zastąpić nam wiele leków, które przyjmujemy. To nie jest wyssana z palca wiedza, przeczytałam wiele książek znanych lekarzy, którzy na podstawie wielu badań oraz doświadczeń dowiedli, iż zdrowa dieta, oraz styl życia chronią nas przed wieloma chorobami, a także potrafią cofać pewne stadium choroby.  Odpowiednie pożywienie jest lekiem. Wiele osób faszeruje się lekami, a mogłoby dzięki dopasowanej diecie, odrzucić co najmniej połowę z nich.

Napiszę wam również post o książkach, które zmieniły moje podejście do odżywiania, że tak powiem dla poparcia dzisiejszego wpisu. Są osoby, dla których wszystko musi być udowodnione naukowo 🙂

Zdrowe odżywianie, jak zacząć?

Jeśli zależy Ci, aby być zdrowym i pełnym wigoru, a na dzień dzisiejszy tak nie jest i czujesz, że pora coś zmienić. Zacznij małymi kroczkami. Nic na szybko, żadne diety, trzeba zmienić całkowicie swój styl odżywiania i przy nim pozostać. Gwarantuję Tobie, że małe zmiany w sposobie odżywiania, zapewnią Ci nie tylko zdrowe ciało, ale i duszę, a co dla wielu zwłaszcza Pań również ma duże znaczenie, to zbędne kilogramy. Uwierzcie kobietki, jedząc zdrowo nie będziecie się musiały martwić nadprogramowym tłuszczykiem, on będzie się stopniowo wytapiał, oczywiście w połączeniu z umiarkowaną aktywnością fizyczną można zdziałać cuda.

Przedstawię wam na początek kilka rad jak zacząć się zdrowiej odżywiać, są to sposoby, które ja wcielałam stopniowo do mojego codziennego życia, i które weszły mi w nawyk i nie zamierzam się z nimi rozstawiać. Gotowi na małe wyzwanie? Jeśli tak to do dzieła:

  • Woda, woda, zdrowia doda, oj tak pijmy duże ilości wody. Herbata, kawa i zupa to nie woda. Staraj się pić co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Ja od niedawna dodaję do wody szczyptę soli, która, zatrzymuje ten dorgocenny napój w naszym organizmie i pozwala nam  się lepiej nawodnić. Często mylimy głód z pragnieniem, więc pijmy jak najwięcej nie tylko latem.

  • Wyeliminuj biały cukier z diety! Biały cukier to cichy zabójca, to ogromne zło. Przestań słodzić kawę, herbatę, jeśli jest ciężko poszukaj zamienników cukru, byle nie słodziki! Prawdziwy miód, syrop klonowy daktylowy, jest tego mnóstwo. 
  • Odstaw wszystkie słodzone napoje i syropy owocowe (koło owoców, to one nawet nie leżały)  Czy wiesz, że puszka słodkiego gazowanego napoju to aż 35 gramów cukru ,czyli 7 łyżeczek! To jest totalne no go!
  • Sól kolejne zło, ogranicz sól, która jest ukryta praktycznie w każdym gotowym produkcie. Na początku przestań solić kanapki, lub jajko. Używaj dobrej jakościowo soli, ja osobiście polecam sól kłodawską, która zawiera wiele minerałów, a dodatkowo jej złoże znajduję się w Polsce.
  • Czytaj etykiety! Jeśli na jakimś produkcie skład zajmuje połowę opakowania, lub na początku składu jest np. syrop glukozowo-fruktozowy odstaw to natychmiast na półkę. Pomocne mogą być aplikacje, które skanują kod kreskowy produktu i mamy czarno na białym, czy daną rzecz warto kupić czy nie. Fajną aplikacją jest np. eFood, dostępna w google play.

  • Ogranicz kupne słodycze do minimum. To dopiero zło, czego tam nie ma w tych ciastkach, batonikach. Sam cukier, wyżej wspomniany syrop glukozowo-fruktozowy, utwardzone tłuszcze roślinne i wiele więcej tym podobnego świństwa. Możesz sam zrobić zdrowszą wersje ciastek, zastępując cukier np.ksylitolem, miodem czy syropem klonowym. Ja tak robię, bo jakże żyć bez słodkości 🙂

  • Wprowadź więcej warzyw do swojego menu, warzywa to nie tylko ziemniaki i surówka do obiadu. Jeśli masz możliwość to pij soki warzywno-owocowe, które przemycają niesamowitą ilość dobroci dla naszego ciała. Do kanapki nie tylko pomidor czy ogórek. Mieszaj smaki, jest tyle różnego rodzaju sałat, które są dostępne w każdym sklepie. Od czasu do czasu zamiast masła użyj awokado lub humus.
  • Wyrzuć białe pieczywo ze swojej diety. To puste kalorie, nie dostarczające naszemu organizmowi dosłownie nic, biały chleb produkowany jest z mało wartościowej pszenicy, on nas tylko zapycha, nic poza tym. Białe pieczywo najlepiej zastąpić żytnim lub orkiszowym. Przy kupnie chleba też należy czytać składy, producenci lubią nas oszukiwać. Ja w piekarni zawsze proszę o skład,  gdyż kupuję chleb tylko i wyłącznie w piekarniach. Chleb z marketu to zakonserwowana mrożonka, trzeba się trzymać od niego z dala!

  • Mniej smaż więcej gotuj!  Tutaj chyba nie muszę dużo pisać, bo wiadomo co robić. Jeśli już smażymy, to na tłuszczu do tego przeznaczonym, w żadnym wypadku nie na tłuszczach zimno tłoczonych. Oliwa, olej rzepakowy, słonecznikowy absolutnie się do tego nie nadają. Przestaw się na olej kokosowy, ale rafinowany. Ma on wysoką temperaturę spalania i podczas obróbki termicznej, nie wytwarza rakotwórczych substancji, które niestety wyżej wymienione oleje podczas smażenia wytwarzają. Możesz też używać smalcu, ja wolę olej kokosowy 🙂

Myślę, że na początek to wystarczy, co za dużo to nie zdrowo 🙂 Pamiętajmy, aby cieszyć się jedzeniem, to nie ma być coś nieprzyjemnego, kojarzącego się z restrykcyjną dietą. Bądźmy świadomi jak  ważna dla naszego zdrowia jest odpowiednia dieta. Absolutnie nie jestem za popadanie w tym temacie w skrajność. Sama od czasu do czasu zjem coś niezdrowego, ale we wszystkim ważny jest zdrowy rozsądek. Wielu osobom po prostu brakuje wiedzy w tym temacie i dlatego odżywiają się tak a nie inaczej, dlatego tak ważne jest uświadamianie. Żyjmy świadomie, nie jedzmy byle jak, nasz żołądek to nie śmietnik. Wprowadzając proste zmiany, możemy zdziałać cuda. Przecież większość osób zapytanych, o to, co dla nich najważniejsze jest w życiu  w odpowiada: ZDROWIE, a co robimy be je utrzymać i być zdrowym?

A jak jest z waszą dietą, czy zależy wam na zdrowym odżywianiu? A może jest to wam całkowicie obojętne co ląduje na waszych talerzach?

Mam nadzieję, że moim wpisem „Zdrowe odżywianie, jak zacząć”, chociaż w jednej osobie obudziłam zainteresowanie tym tematem. I ta jedna osoba, sięgnie po więcej informacji na ten temat i zechce żyć i jeść zdrowo.

Bardzo dziękuję za uwagę

Pozdrawiam

Kasia

 

 

Related Post

12 myśli na temat “Zdrowe odżywianie, jak zacząć ?”

  1. U nas juz tylko chlebek zytni, sol himalajska,woda niegazowana, brak slodyczy sklepowych takze juz maly kroczek jest i to chyba dzieki Tobie 🙂 a pamietam jak kilka lat temu jadalas tylko mieso i surowke bo ziemniaki sa beee hihi

    1. Bo wy jesteście moje zdrowe dziewczyny 🙂 :* Tak było, he he, ale dzięki Bogu te czasy odeszły już dawno w niepamięć 😀

  2. „… Ja od niedawna dodaję do wody szczyptę soli, która, zatrzymuje ten dorgocenny napój w naszym organizmie…”
    „..Sól kolejne zło, ogranicz sól, która jest ukryta praktycznie w każdym gotowym produkcie. Na początku przestań solić kanapki, lub jajko…”
    Hmm trochę sie to gryzie…
    … A co do jajka,proszę zagłębić temat… żółtko wręcz trzeba stolic !
    Pozdrawiam 🙂

    1. Droga Pani Magdo bardzo dziękuję za komentarz i informację o soleniu żółtka, na pewno poczytam o tym 😊 Absolutnie się to nie gryzie, ja mówię o dodaniu minimalnej ilości dobrej jakości soli, polecam przeczytać wypowiedzi lub książki niejakiego Pana Jerzego Zięby, który zgłebia ten temat. Ograniczenie spożycia soli, a jednocześnie dodawanie jej do wody,wcale się nie wyklucza. Tak naprawdę najwięcej soli spożywamy, jedząc gotowe produkty,mięso naszprycowane solanką oraz używając przypraw takich jak wegeta czy maga, więcej na ten temat można przeczytać w ksìążce Dr.Michaela H.Greger 😉Pozdrawiam ciepło 😊

      1. Właśnie od Pana Zięby powinna Pani wiedzieć jak ważne jest solenie żółtka ! 🙂 😛
        Z resztą zgadzam się w 100 % ! Jak najmniej przetworzonej żywności i większa świadomość żywieniowa u ludzi, a będzie dużo zdrowiej i lepiej 🙂
        Również pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt ! 🙂

        1. To muszę o tym żółtku koniecznie doczyać, mi najzwyczajniej solone nie smakuje 😉 Również życzę zdrowych i radosnych świąt 😊😊

  3. Bardzo ciekawy wpis! 🙂 Zdecydowanie zainteresowałam się dzięki niemu tym tematem 😊 Już wczesniej o tym myślałam, ale ciagle brakuje mi czasu… Mam nadzieję, że uda się coś zmienić! Pozdrowienia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *