Joga 10 powodów dla których warto ją praktykować

joga po polsku

Hej, dzisiaj na tapecie joga , czyli 10 powodów, dla których warto ją praktykować. Zapraszam wszystkich zainteresowanych, ale przede wszystkim tych, którzy są negatywnie nastawieni do tej aktywności fizycznej.

Z jogą zaprzyjaźniłam się około rok temu, czyli teoretycznie można powiedzieć, iż jest to świeża sprawa. Niemniej postanowiłam napisać ten post, gdyż jestem zdania, iż fajne rzeczy należy rozpowszechniać. Moja pierwsza styczność z jogą, to nie była miłość od pierwszego wejrzenia, nie były to ochy i achy, nawet wręcz przeciwnie. Jak wielu z nas miałam lekkie obawy co do praktykowania jogi.  Początkowo wydawała mi się nudna, dziwna, ale tylko przez pierwszych kilka razy. Im częściej ćwiczyłam*, tym bardziej mi się to „jogowanie” podobało, a dzisiaj jestem już wierną fanką tej aktywności.

*(w tym wpisie używam naprzemiennie słów: praktykować i ćwiczyć jogę, są ludzie, którzy uznają tylko praktykowanie, ja posługuję się dwoma wyrażeniami)

Tak ogólnie  aktywność fizyczna  ma w moim życiu duże znaczenie, uwielbiam być w ruchu, gdyż wiem, że to służy memu ciału i zaprocentuje na przyszłość. Nie uprawiam sportu, aby schudnąć, czy mieć ładną sylwetkę, dla mnie liczy się zdrowie, a zgrabne, zadbane ciało to efekt uboczny, a sama joga jest dla mnie tylko i wyłącznie formą ruchu oraz relaksacji.

Dlaczego joga ?

Czytając książkę Dr. Ornish Dean pt. „Spektrum” zaciekawił mnie temat wpływu stresu na nasze życie i zdrowie. Żona autora opisuje metody radzenia sobie ze stresem i między innymi pojawia się tam joga. Będąc fanką zdrowego stylu życia zdawałam sobie sprawę, że stres może doprowadzić do wielu chorób w naszym organizmie, a będąc w tym czasie zmęczona, znudzona różnymi ćwiczeniami typu Abs, programy Ewy Chodakowskiej itp. postanowiłam spróbować jogi. I wiecie co żałuję, że tak późno to zrobiłam!

Ale joga nie jest jedynym „sportem” w moim życiu, gdyż chodzę również biegać i od czasu do czasu wykonuję ćwiczenia siłowe. Na dzień dzisiejszy jedno jest pewne, joga stała się moją ulubioną aktywnością. Ale to też nie jest tak, że ćwiczę codziennie, czasem nie mam czasu, lub ochoty. Nie należę do osób, które znają nazwę każdej pozycji na pamięć i każdą figurę wykonują idealnie, mnie wiele brakuje do perfekcji w tej dziedzinie i wcale mi to nie przeszkadza 🙂

Tak dla wytłumaczenia, joga nie jest żądną religią! Owszem wywodzi się ona z Indii, gdzie jest praktykowana przez wyznawców hinduizmu, ale jej praktykowanie nie ma nic wspólnego z tą religią! Joga została wymyślona jako forma terapii dla ciała. Dla mnie to rodzaj aktywności fizycznej oraz sposób na relaksację i tyle, zamiast biegać na siłownię, wolę ćwiczyć jogę, która wspaniale wpływa nie tylko na moje ciało, ale i samopoczucie.

Nie ma co się jej bać, przez praktykowanie jogi nie przejdziemy do innej religii. Ci, którzy wypowiadają się na temat jogi, jakoby byłaby ona „dziełem szatana” są po prostu niedoinformowani, brak im wiedzy w tym temacie i powielają bezsensowne stereotypy. Więc jeśli, chcesz spróbować jogi, a masz jakieś opory, bo myślisz, że np. katolik nie może, to się mylisz, wszystko zależy od naszego podejścia do tematu.

Dobrze, więc wyjaśnione 🙂 Teraz przedstawię Wam 10 powodów, dla których według mnie warto zacząć przygodę z jogą.

1. Joga uspokaja i relaksuje

Oj tak, zwłaszcza dla mnie ten punkt jest bardzo ważny, jestem z natury nerwusem i przejmuję się wieloma głupotami, a dzięki jodze troszeczkę się „uspokoiłam”.  Po każdym ćwiczeniu człowiek czuje się odprężony i zrelaksowany, a  kontrola swojego oddechu podczas praktyki działa na nas niesamowicie uspokajająco.

2. Nasze ciało będzie smuklejsze.

Wbrew pozorom joga wpływa doskonale na naszą sylwetkę, w zależności od wybranych pozycji, możemy skupiać się na konkretnych partiach ciała, które chcemy wysmuklić, wydłużyć.

3. Nasze ciało będzie mocniejsze

Nie tylko smukłe, ale i mocne ciało, to daje nam regularna praktyka. Bardziej zaawansowane pozycje jogi wymagają od nas dużego wysiłku. W każdej asanie (ogólnie tłumacząc jest to dana pozycja w jodze) powinno się pozostać przez co najmniej kilka sekund, a to wcale nie takie łatwe. Pozostając w asanie napinamy i wysilamy nasze mięśnie, co owocuje silniejszym ciałem.

4.  Poczucie, że mamy więcej „miejsca w ciele”

Wspaniałe uczucie! Wraz z częstszą praktyką nasze ciało  „otwiera” się. Jesteśmy bardziej rozciągnięci i gibcy. Ja najbardziej odczułam to otwarcie w okolicach klatki piersiowej oraz pleców.

5.  Jogę można ćwiczyć o każdej porze dnia i nocy

Należę do osób, które niestety nie mogą ćwiczyć późnym wieczorem 🙁 Po wysiłku fizycznym jestem tak pobudzona, że nie mogę zasnąć, więc wieczorne ćwiczenia odpadają, ale nie joga 🙂 Jogę mogę ćwiczyć o każdej porze dnia i nocy. Wieczorem wybieram spokojną, relaksacyjną praktykę, które mnie niesamowicie rozluźnia i przygotowuje do snu. Jeśli tak jak ja, nie możesz wykonywać zbyt intensywnych ćwiczeń wieczorem, to spróbuj jogi a nie pożałujesz.

6. Jogę może praktykować dosłownie każdy bez względu na wiek

Kiedy zimą uczęszczałam do szkoły jogi byłam pozytywnie zaskoczona, po pierwsze frekwencją na zajęciach, po drugie zróżnicowaniem wieku uczestników. Na zajęcia przychodziły Panie, które były już grubo po 60-tce, a ich sprawność i gibkość wywarła na mnie ogromne wrażenie, te Panie w większości były dużo bardziej rozciągnięte i sprawniejsze niż ja! Wielkie pokłony dla takich kobiet, ale i nie tylko, gdyż Panów na zajęciach też nie brakowało. Wiek nie ma tu znaczenia, jogę może praktykować każdy, chyba, że w grę wchodzą przeciwwskazania zdrowotne, ale to już inna para butów.

7. Wpływa na postawę ciała

Garbisz się? Bo ja tak, choć teraz już w mniejszym stopniu. Z racji, iż moje plecy, barki stały się bardziej otwarte, automatycznie poprawiła się postawa mojego ciała. Tak działa właśnie joga.

8. Ma działanie  terapeutyczne.

Wiele schorzeń może zostać „podleczonych” bądź całkowicie uleczonych, dzięki stałej praktyce. Bóle głowy, niestrawność, problemy z kręgosłupem i wiele innych dolegliwości mogą zostać załagodzone dzięki odpowiednim pozycjom jogi, ale to należy pozostawić np. dobremu nauczycielowi jogi bądź zapoznanemu z tematem fizjoterapeucie, który pokaże nam jak wykonywać daną pozycję poprawnie.

9. Usprawnia koncentrację oraz pomaga się skupić

Jak już wspomniałam wyżej, w asanach pozostajemy przez kilka dobrych chwil. Często, a zwłaszcza na początku te pozycje są dla nas po prostu nie wygodne, ale w tym właśnie momencie ćwiczymy swoją koncentrację i silną wolę, skupiamy się na danej pozycji, wytrzymujemy w pozycji, która wydaje się trwać wiecznie, ale właśnie dzięki temu wysiłkowi usprawniamy naszą koncentrację. Regularna praktyka pomaga nam w wykonywaniu codziennych czynności szybciej i sprawniej, gdyż łatwiej jest się nam skupić.

10. Nie znudzi nam się, gdyż jest różnorodna 

Jest tak wiele odmian jogi, że każdy znajdzie coś dla siebie. Ćwicząc codziennie możemy każdego dnia wybierać inny styl dopasowany do naszych potrzeb, czy aktualnego samopoczucia. Do wyboru, do koloru, od dynamicznej, szybkiej jogi po spokojną i stonowaną, wybór jest ogromny nic tylko ćwiczyć.

11. Stajemy się szczęśliwsi 

Tutaj taki bonusowy punkt 🙂 Nie wiem jak to się dzieje, ale odkąd ćwiczę jogę, jestem jakaś taka bardziej zadowolona z wszystkiego. Może właśnie dlatego, że joga pomogła mi się bardziej wyciszyć, stłumić pewne emocje, nie wiem. Jedno jest pewne, odkąd zaczęłam praktykować jogę czuję jej pozytywny wpływ na moje życie i to sprawia mi ogromną radość. Ale nie ma się co łudzić pozytywne efekty nie będą zauważalne po pierwszych zajęciach, na to potrzeba trochę czasu.

 

joga zalety

 

I jak zachęciłam Was to spróbowania? 🙂

Jeśli tak, to polecam Wam z całego serca kanał na You Tube cudownej  Gosi  , z którą ćwiczy się wspaniale. Na jej kanale znajdziemy filmiki dla początkujących i zaawansowanych. Nie musimy od razu biec do na zajęcia jogi, choć uważam, że dobrze pójść kilka razy, by upewnić się czy wszystko wykonujemy jak należy, ja przez około trzy miesiące chodziłam do szkoły jogi i myślę, że zimą znowu wrócę na grupowe zajęcia, popełniałam błędy a nauczycielka mnie korygowała i teraz wiem co jak wykonywać. Jeśli nie masz w okolicy zajęć jogi, nie ma co się zniechęcać wystarczy poszukać filmików instruktażowych. A do rozpoczęcia potrzeba jest tylko mata i pozytywne nastawienie 🙂

A może ktoś z Was już próbował jogi, jakie są Wasz odczucia, lubicie tą aktywność?

 

Zapraszam do polubienia mojej strony na Facebook

Oraz do śledzenia mnie na Instagramie tam jest mnie najwięcej 🙂

 

Dziękuję za uwagę i do usłyszenia, a raczej do spisania (?) w następnym wpisie 🙂

Pozdrawiam

Kasia

 

Related Post

Jedna myśl na temat “Joga 10 powodów dla których warto ją praktykować”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *